Da'lat, Lien Son en Buon Ma Thuot - Reisverslag uit Buôn Mă, Vietnam van Dennis en Jorien - WaarBenJij.nu Da'lat, Lien Son en Buon Ma Thuot - Reisverslag uit Buôn Mă, Vietnam van Dennis en Jorien - WaarBenJij.nu

Da'lat, Lien Son en Buon Ma Thuot

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Jorien

29 Augustus 2014 | Vietnam, Buôn Mă

Wist je dat....
- zebrapaden in Vietnam voor de sier zijn aangelegd?
- je bij oversteken gewoon je ogen dicht moet doen en gaan?
- brommers hier in plaats van remmen toeters hebben?
- het echt overbodig is om naar links te kijken voordat je een weg opgaat, je hoort aan getoeter vanzelf wel of het een slimme actie was?
- motorrijden in Vietnam net slalom skiën is?
- ze hier geen vlaggetjes voor gebruiken maar gaten, hobbels, vrachtwagens en loslopend vee?
- je over 150 km met gemak 6 uur kan doen?
- de mensen echt ongelofelijk vriendelijk zijn?
- iedereen naar je toekomt om je de weg te wijzen?
- wij zelf de grootste attractie zijn en met iedereen op de foto moeten?

Nog geen week geleden was ons laatste verslag en wat hebben we al weer veel nieuwe dingen meegemaakt! Onze eerste bestemming was Da'lat. De tocht naar Da'lat was prachtig, we hebben een stuk langs de kust gereden en een stuk door de bergen, waar we adembenemend mooi uitzicht hadden. Bovendien was het verkeer er erg rustig, we hoefden 'alleen maar' alle gaten in de weg te ontwijken. Op een gegeven moment waren we de bergen uit en hadden we nog. Zo'n 30 km te gaan naar Da'lat. We kwamen uit op een weg die in tweeën gesplitst was: een deel voor de auto's en vrachtwagens en het andere deel voor de motoren. Ideaal dus, ware het niet dat deze weg zomaar ineens ophield en we eigenlijk geen andere keus hadden dan de autoweg op te gaan! Aangezien deze weg voorzien was van goed asfalt en erg rustig was waagden we het erop. Vlak daarna zagen we echter al een motorrijder die door de politie aan de kant van de weg was gezet! Dat beloofde niet veel goeds dus vol gas zijn we verder gegaan. We konden helaas de autoweg ook niet zomaar, maar na 15 zenuwslopende kilometers was daar vanuit het niets ineens weer een splitsing van de weg en konden we weer op de motorweg verder!

Het hotel dat we geboekt hadden was perfect, we hebben een paar keer lekker in de sauna en jacuzzi gezeten (het is na zonsondergang een stuk frisser in de bergen en daarbij hadden we een stortbui over ons heen gehad waarna zelfs de binnenkant van onze daypacks drijfdoornat waren geworden, kan je nagaan hoe wij eruitzagen). Ook het ontbijt was overheerlijk met veel vers fruit en eieren. We zijn de eerste dag naar een waterval geweest en de dag erna hebben we in de bergen gewandeld. Vier kilometer moesten we omhoog klimmen. Vol goede moed begonnen we aan de tocht op een mooi geasfalteerde weg. Na twee kilometer ging dit over in een bospad en vervolgens werden de weggetjes steeds smaller en moeilijker begaanbaar (het leek wel alsof we midden in de jungle zaten) totdat we bij een soort van trappen aankwamen waar werkelijk geen eind aan leek te komen! Met bloed zweet en tranen hebben we uiteindelijk de top bereikt, met een fantastisch uitzicht over Da'lat en de bossen als beloning!

Hierna hebben we onze motortocht weer voortgezet. Dennis had met een easyrider gesproken (iemand die toeristen achterop meeneemt op de motor en dus alle mooie plekjes weet) en zijn we uitgekomen in Lien Son, waar we in een longhouse (enorm huis op palen, zo'n 50 meter lang) hebben geslapen en uitzicht hadden op een sprookjesachtig meer. Om het sprookje compleet te maken hebben we vanmorgen vroeg een tocht op een olifant gemaakt, dwars door het authentieke dorpje heen en ook dwars door het meer heen! Echt geweldig!!!!!

Na deze tocht zijn we doorgereden naar het volgende stadje en zijn we naar een waterval gaan kijken. Het lijkt wel of de natuur steeds mooier wordt want ook deze waterval was weer prachtig en mondde uit in een groenblauwachtig meer. Net toen we op de motor wilden stappen om terug te gaan naar ons hotel werden we gewezen op een kinderboerderij achtig iets. Nou ja laten we dan maar even gaan kijken als we er toch zijn dachten we. En wat zagen we daar: leeuwen, tijgers, beren, apen, zwijnen, herten en vogels!!!! Eeeeh dat hadden we even niet zien aankomen! Het was overigens wel heel zielig want de beesten zaten en veel te kleine hokjes... Zo zie je maar hoe verrassend Vietnam kan zijn!

• 29 Augustus 2014 - 13:41

Sette:

Hahahaha ja van het ogen dicht en lopen had ik je al voor gewaarschuwd!
    Maar wat een leuk verhaal weer! Fijn dat jullie zo aan het genieten zijn! Jammer dat er geen foto's bij staan:(

• 29 Augustus 2014 - 14:00

Dennis En Jorien :

Fotos prrobeer ik online tr krijgen even geduld ;-)

• 29 Augustus 2014 - 15:14

Hanna:

Wat een belevenissen zeg! Leuk om te lezen.
    Geniet ervan!!!

• 29 Augustus 2014 - 18:37

Ben En Janneke Van De Puttelaar:

Wat een geweldige verhalen en avonturen hebben jullie beleefd. Jullie hebben het vast heel erg naar jullie zin! Hebben jullie nog last van de malariapillen? We kijken nu alweer uit naar jullie volgende verhalen en foto's. Heel erg leuk om jullie zo te volgen!
    Wij genieten iets minder ver maar ook heel erg mooi in de Drome!
    Veel liefs en dikke knuf!

• 29 Augustus 2014 - 18:58

Jurgen:

Leuk om weer wat te lezen. Hopelijk hadden jullie honger als ik zo die tafel zie...

Geniet er nog van! Voor je het weet zijn de drie maanden om weet ik uit ervaring..

• 29 Augustus 2014 - 21:08

An:

Leuk verhaal weer! Echt leuk om jullie belevenissen te lezen :D
    Veel plezier weer verder! Ook helemaal weer beter trouwens? X

• 30 Augustus 2014 - 14:54

Els:

Jeetje wat een verhalen weer! Het is hier echt genieten om zo met jullie mee te reizen! Na zo'n gezond ontbijtje moeten jullie wel weer snel opknappen. Doe voorzichtig aan met al jullie nieuwe verkeersregels en kijk nu al uit naar jullie volgende verslag. Floortje is trouwens ook weer in rijswijk en maakt het prima, Marit heeft vannacht bij ze gelogeerd en jullie zijn je bedje kwijt

• 30 Augustus 2014 - 17:51

Astrid:

wat leuk om al jullie belevenissen te mogen lezen! Sommige dingen zijn voor ons heel herkenbaar! Wat het oversteken betreft: wacht maar tot jullie in Hanoi zijn: daar is het echt ogen dicht, oversteken en vooral niet stoppen! Alle scooters rijden om jullie heen , maar zij weten niet wat te doen als jullie niet doorlopen.
    Mensen in Vietnam zijn echt heel vriendelijk he? Dat was ook onze ervaring. Genieten jullie maar lekker van alles wat er nog gaat komen! Heel veel plezier verder! Heel veel groetjes

• 01 September 2014 - 19:44

Aad Dannijs:

Wat maken jullie een mooie reis groet oom aad en tante corrie