Hanoi bereikt! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Dennis en Jorien - WaarBenJij.nu Hanoi bereikt! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Dennis en Jorien - WaarBenJij.nu

Hanoi bereikt!

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Jorien

25 September 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

De motortocht zit erop! Na ruim 2800 km gereden te hebben zijn we 18 september heelhuids aangekomen in Hanoi. Om in Hanoi te komen hebben we prachtige routes gereden. Langs de kust en dwars door de bergen en de jungle. De kwaliteit van de wegen was hier ook een heel stuk beter, waardoor het puur genieten was op de motor! Toeristen hebben we nauwelijks gezien, we zijn door allemaal dorpjes heen gereden waar ze volgens mij uberhaupt nog nooit blanke mensen hadden gezien. Erg leuk, soms ook vermoeiend om altijd aangestaard te worden en te moeten zwaaien. Het eten was vaak een grote gok, welke niet altijd even goed uitpakte, de kilo's vlogen er bij ons dan ook af. Op een gegeven moment hadden we via google translate 'rijst met ei' ingetikt,  het meest veilige gerecht dat je kan bestellen maar na dagen rijst en ei ben je toch ook wel eens toe aan wat anders. Meestal aten we bij zodra we in een iets toeristischer stadje belandden waar overigens geen toerist te bekennen  was :-)

Een indrukwekkende lokatie waar we geweest zijn waren de tunnels van Vinh Moc. In de vietnamoorlog hebben mensen jarenlang in deze tunnels geleefd. De tunnels bestonden uit drie lagen, variërend van 15 tot 23 meter onder de grond. Het is een gigantisch complex met overal inhammen welke dienst deden als familiekamers, badkamer, wc, operatiekamer,  bevallingskamer etc. Bizar om te zien! Er zijn ook gigantisch veel in en uitgangen en de tunnels waren zo gemaakt dat kleine aziaten er makkelijk doorheen konden, maar volbepakte grote amerikanen al snel vasr kwamen te zitten en moesten kruipen. Bovendien was het voor de amerikanen levensgevaarlijk om de tunnels in te gaan, vaak werden ze vermoord.

Hierna zijn we naar een nationaak park geweest waar ze de grootste grotten ter wereld hebben. Wij hebben een van de watergrotten bezocht waar we met een boot doorheen voeren. Erg mooi. Grappig is ook dat hier de vrouwen het zware werk doen, zij waren degenen die aan het roeien waren en ook op straat zie je ze vaak met enorm zware goederen sjouwen.

We hebben ook een dag gehad waarna we blij waren dat we nog leefden ;-) We reden met de motor naar de volgende stad toen er een scooter met meterslange boomstammen achter zich aanslepend voor ons reed. En ineens (en ineens is dan ook echt ineens) besloot hij af te slaan en blokkeerde daardoor in mum van tijd de hele weg. Voor ons was er geen tijd meer om te remmen en er was ook geen mogelijkheid om uit te wijken,  dus een botsing. Gelukkig wist Dennis de motor rechtop te houden, maar het was wel even schrikken. Daarna bijna een overstekende haan onder onze wielen gehad en een hond die ons probeerde aan te vallen. Het verkeer is in elk geval niet saai te noemen!

De volgende bestemming was Ninh Bin. Hier zijn we langer gebleven dan de bedoeling was omdat we er achter kwamen dat er een typhoon recht op ons afkwam. Op tv werd er een weeralarm afgegeven, dus wij wilden niet het risico nemen om daarin met de motor te belanden. Uiteindelijk bleek het gelukkig mee te vallen. In de ochtend stormde en regende het wel wat, maar in de middag was dit zo weinig dat wij besloten er toch op uit te trekken naar een nationaal park in de buurt. Dat was ontzettend de moeite waard. Ze hadden er een apen en schildpaddenopvang. De apen die er er verblijven zijn bijna allemaal als huisdier gehouden vroeger. In dit park proberen ze de apen klaar te stomen om terug de wildernis in te gaan, waar een stuk bos van 700 hectare is afgezet.  Het park zelf was ook prachtig, ongerepte natuur. We kwamen uit bij een grot waar men 7500 jaar geleden had gewoond. Nog helemaak intact zonder lampen of ander toeristisch geneuzel.

Toen de typhoon voorbij was zijn we naar Mai Chau gereden, wat een kleine versie van Sa Pa is hoewel het toch nog behoorlijk toeristisch is, maar daarom niet minder leuk.  We hebben er weer bij lokale bevolking in een stilthouse geslapen en is er weer heerlijk voor ons gekookt.

En daarna kwamen we aan in Hanoi!!!! Een mijlpaal! De eerste twee dagen hebben we besteed aan het verkopen van onze motor, wat voor een mooie prijs gelukt is. Dat was nog best lastig omdat er enorm veel aanbod is dus de backpackers het voor het kiezen hebben. De tweede dag zijn we in een backpackershostel gaan zitten met een briefje op onze tafel en de motor fiets met brief en visitekaartjes voor de deur. Zodra ik zag dat iemand naar de motor keek stuurde ik Dennis erop af en zodoende hebben we hem kunnen verkopen!

De grap is dat we diezelfde avond naar een motorshop zijn gegaan om een motor te huren. We hadden namelijk bedacht met de motor naar Halong Bay te willen, maar als we dat met onze eigen motor zouden doen zouden we maar 1 avond de tijd hebben om hem te verkopen, veel te kort dus.
In Halong Bay hebben we een cruise geboekt met een overnachting aan boord. Enigszins huiverig was ik wel want was het verhaal van mijn collega Lin niet vergeten, die op de boot wakker werd met een rat bovenop zich! Gelukkig geen ratten gezien ;-)
Halong bay is een van de zeven wereldwonderen en werkelijk adembenemend mooi! Zeker tijdens de zonsondergang :-) En daarnaast was het gewoon een super gezellige tocht met andere backpackers!

Inmiddels is ons Vietnam avontuur afgelopen. Gisteren zijn we namelijk naar Kuala Lumpur in Maleisië gevlogen!  Een compleet andere wereld weer, maar daarover vertel ik de volgende keer. De planning is om ongeveer 2 a 2,5 week in Maleisië te blijven en dan de laatste 3 weken in Thailand door te brengen.

• 25 September 2014 - 06:35

Tijn:

Vet stoer om rond te scheuren! Hebben jullie ook over de golven gesprongen
    Heeeeel veel zout water gedronken omdat de
    Golven in je gezicht spetteren? Hebben ze daar ook een zwembad met grote glijbanen?
    Vind dat jullie nu wel lang weg zijn geweest hoor tijd
    Om weer te spelen!

Hey Dennis ik heb een hele stoere volks camper gekregen! En die kan zelf rijden echt wel stoer! Rijd door de hele afdeling!

• 25 September 2014 - 07:44

Lin:

Wauw wat een verhalen! Geweldig!! En fijn om te horen dat het allemaal goed gaat! Geniet van Maleisië en tot alweer best snel :)

• 25 September 2014 - 09:27

Hanna:

Wat zien jullie veel en maken jullie een boel mee!!!
    Echt gaaf.
    Blij te lezen dat jullie bijna ongeluk goed is afgelopen.
    Geniet van Maleisië. Volgens mij ook een prachtig land.

• 25 September 2014 - 09:37

Jose:

Dennis en jorien!

Super leuk verhaal weer! Wat een gave dingen maken jullie mee zeg!
    Veel plezier in maleisie!!

• 25 September 2014 - 10:34

Astrid:

Wat een belevenissen! Erg leuk om al jullie verhalen weer te lezen.Wat een afstanden hebben jullie afgelegd op de motor. Hoe gaan jullie je in Maleisie verplaatsen? Weer met een motor of nu met openbaar vervoer? Is daar allemaal heel goed geregeld! Ben benieuwd hoe jullie Maleisie vinden! Wij vonden het echt anders dan Vietnam maar ook heel bijzonder! Veel moois ook daar! Genieten jullie er maar weer van!

• 28 September 2014 - 13:14

Aad En Corrie:

Wat maken jullie tocht een mooie en spannende reid groetjes Aad en Corrie Dannijs

• 02 Oktober 2014 - 21:59

Joke:

Wat een geweldige reis, leuk deze verslagen ik geniet ervan.
    Veel plezier Joke

• 02 Oktober 2014 - 21:59

Joke:

Wat een geweldige reis, leuk deze verslagen ik geniet ervan. Dank