Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Dennis en Jorien - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Dennis en Jorien - WaarBenJij.nu

Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Jorien

14 Augustus 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Vorige week vrijdag zijn we vanuit Koh Chang naar Siem Reap in Cambodja gegaan. Het was een lange reis van 12 uur waarbij we de eerste 5 uur met ons knieen in de nek op een bank die niet was vastgeschroefd in een minibusje zaten. We stopten vlak voor de grens van Cambodja waar we in een soort eettent een visum moesten kopen. We vertrouwden het allebei niet heel erg maar hadden geen andere keus dan te betalen aangezien we ook van hen afhankelijk waren om weer verder te reizen. Gelukkig bleek het visum in orde te zijn. Vervolgens werden we in een soort laadbak met bankjes van een trucker gestopt. Dit was geukkig maar tien minuten tot aan de grens van Cambodja. Hierna moesten we uitchecken uit Thailand en inchecken in Cambodja. Dit nam zo'n 1,5 uur in beslag. Waar de cultuurshock in Thailand nog was uitgebleven kregen we deze wel in Cambodja bij de grensovergang! Ongelofelijk wat we daar allemaal zagen. Karren met metershoge goederen werden voortgetrokken door mensen. Dus in plaats van 'paard en wagen' was hier sprake van 'mens en wagen' echt bizar! Daarnaast lagen de straten vol met bedelaars, ik was vooral bezig om de tas en moneybelt die Dennis droeg in de gaten te houden. Daarnaast was het een heel stuk warmer dan in Koh Chang doordat we nu zeewind misten. Even wennen dus! Een stadsbus bracht ons daarna naar een busstation, waar onze volgende bus ons naar de eindbestemming zou brengen. Uiteindelijk werd echter al vrij snel duidelijk dat het nog wel uren zou kunnen duren voordat die bus zou vertrekken. Daar hadden we niet zoveel zin in dus hebben we uiteindelijk maar een minibus betaald om ons naar Siem Reap te brengen. Daar aangekomen werden we naar een leuk guesthouse vlakbij de night market gebracht. Bij de night market hebben we nog een heel mooi schilderij gekocht na een langdurige onderhandeling, was erg leuk.

In Siem Reap was er wat minder van de armoede te merken. De stad is behoorlijk gericht op toeristen, maar wel erg gezellig met heerlijke eettentjes en overal zijn verse fruitshakes te koop. Bedelaars zijn er uiteraard ook, zo kwamen we een moeder met baby tegen die om melk smeekte en daarna het vierjarige broertje die me letterlijk aanklampte om melk voor zn zusje te kopen 'I don't need money, I need milk, pleaseeee'. Het ging me aan het hart maar het bleek scam te zijn. Melk brengen ze terug naar de supermarkt waar ze 20 cent voor krijgen, bovendien krijgen de baby's (geleend of eigen) vaak wat dope toegediend om er versuft uit te zien.
> Vanuit Siem Reap hebben we voor die dagen een tuktukker geregeld die ons naar Angkor Wat en het landmijnenmuseum bracht.  De tempels van Angkor wat zijn prachtig om te zien, elke steen heeft een uitgehakt figuur of symbool en de tempels zzaten vol met gezichten die van veraf al te zien zijn. Verder liepen er overal vrouwen en kinderen die van alles probeerden te verkopen 'only one dollar sir' is een uitspraak die je de hele dag hoort.
> De derde dag zijn we naar het landmijnenmuseum gegaan waar we werden rondgeleid door Amerikaanse veteraan. Het was ontzettens interessant. Nog steeds worden wekelijks verschillende kinderen slachtoffer van landmijnen. Alleen in Cambodja al liggen er naar schatting nog maar liefst 5 miljoen onopgeruimde landmijnen!
> Onze volgende bestemming was Phnom Penh, waar we op dit moment even liggen bij te komen aan een zwembad alvorens morgen door te gaan naar Vietnam. Ook hier zijn we nog even verder gegaan met gruwelen. We zijn namelijk naar de killing fields geweest en een voormalige gevangenis, wat oorspronkelijk een school was. Hier was de geschiedenis van de Khmer Rouge te vinden, waarbij 36 jaar geleden maar liefst 3 miljoen van de 8 miljoen tellende bevolking op gruwelijke wijze is omgekomen. Bij de killing fields zijn zo'n 20.000 mensen met bijlen, stokken, schoppen etc omgebracht. Babys werden met hun hoofs tegen een boom, de killing tree, geslagen voor het oog van hun moeder. Afschuwelijk! Nog steeds komen er botten en tanden naar boven drijven vanuit de massagraven die voor zover mogelijk zijn leeggehaald. Eens per maand wordt dit opgeruimd.

We hebben al met al heel wat indrukken opgedaan de laatste dagen. Vandaar dat we vandaag even relaxt bij het zwembad liggen, even geen culturele dingen meer. We genieten verder nog volop van de reis en kijken uit naar Vietnam.

• 14 Augustus 2014 - 16:12

Christel:

Hai Dennis en Jorien,
    wat super leuk om jullie belevenissen te lezen.
    En wat zullen jullie een indrukken opdoen.
    Geniet ervan en blijf vooral schrijven en laat ons meegenieten.

Groetjes

• 14 Augustus 2014 - 16:25

Aad En Corrie Dannijs:

Hallo Jorien en Dennis,
    Wat een mooi reisverslag geniet er maar van hoor.
    Groet
    Aad en Corrie Dannijs

• 14 Augustus 2014 - 21:25

Janneke:

Wat fijn om te zien en te horen dat jullie het ontzettend naar jullie zin hebben en jullie erg genieten! Het is heel leuk om op deze manier jullie te volgen. Kijken uit naar juliie volgende verslag. Heel veel plezier.
    XXX

• 15 Augustus 2014 - 09:44

Gerda En Hans :

Nog maar zo kort op reis en al zo veel gezien en gedaan. Geniet ervan en het is heel leuk om het reisverslag zo te lezen. We kijken uit naar het volgende bericht!

• 15 Augustus 2014 - 10:03

Anneke En Henk:

Lieve Jorien en Dennis,

Wat een prachtige reisverslagen! Zo kunnen wij vanuit het regenachtige Nederland met jullie meereizen en meegenieten. Zo te horen en te zien genieten jullie er ook volop van en hebben jullie in korte tijd al heel veel fantastische indrukken en ervaringen opgedaan!
    Veel plezier op jullie verdere reis en wij blijven jullie volgen!

Liefs,
    Anneke en Henk

• 15 Augustus 2014 - 17:06

Nannette Dijkman:

Wat hebben jullie al veel gezien en indrukken opgedaan!ik vind het maar wat spannend wat julie doen!!!
    Wij kennen Azië helemaal niet! Zal toch nog eens naar mijn familie roots moeten gaan kijken!
    Heel veel plezier en genieten!!!
    Groetjes Nannette en Roelof

• 15 Augustus 2014 - 22:05

Joke:

Hi wat leuk deze reisverhalen. Geniet van jullie reis.
    Groetjes joke

• 15 Augustus 2014 - 22:37

Els Uneken:

Hoi, hoi, wat een prachtige verhalen hebben jullie al.Kan me voorstellen dat jullie even bij moeten komen van al deze indrukken!!Neem vooral de tijd tussendoor om het even te laten bezinken. Ik schrijf jullie vanaf een camping recht aan de middellandse zee in Frankrijk bij kaarslicht. Bas is vandaag in Spanje aangekomen, een hele reis op zijn brommertje maar na wat strubbelingen is de reis goed gegaan.Lieverds we kijken uit neer jullie volgende verhalen en wensen jullie veel plezier.
    Knuf van de helft van het zooitje